Smiled Ballerina

… η ανθρώπινη ζωή είναι ενας χορός…

Najpoznatiji bijeli balet izveden i ove sezone

Labuđe jezero svake se godine pleše u zagrebačkom HNK, pa se stara tradicija nije iznevjerila. Nije iznevjerena ni tradicija da se sve karte rasprodaju mjesecima prije i da je kazalište bilo puno u svakoj izvedbi.
Što je to što Labuđe jezero čini tako posebnim?
Teško je odgovoriti na to pitanje. Možda dio odgovora leži u činjenici da je ovaj balet plod suradnje Čajkovskog i Petipae (postojala je i prva verzija Labuđeg, koju nije koreografirao Petipa, no ona nije bila uspješna); možda je stvar u tome što se izuzetno dugo izvodi (u Rusiji je praizvedba bila 20. veljače 1877., a kod nas 19. svibnja 1921. ) a moguće je i da dio popularnosti leži i u bijelim tutu-ima. Možda posljednja mogućnost zvuči čudno, no zapitajte se što vam prvo padne na pamet kada netko kaže balet? Jasno, balerine na špicama i u tutu-ima. A u kojem su baletu sve plesačice klasičnog baleta (uz iznimku jedne) odjevene u bijele tutu-e? Baš u ovom.
(Plesačice koje ne plešu u bijelim tutu-ima su Odlija (crni labud) te one koje plešu u karakternim plesovima. Sve ostale su u bijelom.)

Ulaz u HNK/ Foto: Zrinka Korljan

Vrijeme je da se upoznamo s radnjom: u verziji Dereka Deanea, balet ima četiri čina s prologom. U prologu zli čarobnjak Rotbart (koji je pola čovjek a pola ptica) začara princezu Odette, pretvorivši je u labuda i tako osudivši da život provede na obali jezera (dalje slijedi podjelu na činove iz originalne koreografije). Princ Siegfried u obližnjoj palači slavi rođendan, i njegova majka mu tom prilikom daruje samostrel, dajući mu do znanja da je punoljetan i da od njega očekuje da se oženi. Deprimiran tom idejom, princ promatra labudove na jezeru, te oduševljen njima krene u lov. No na jezeru ugleda Odettu u koju se zaljubi, pa zli čarobnjak naredi svim labudovima da se vrate u jezero, da bi ih rastavio. No to mu ne uspijeva, jer princ pronalazi Odette i kune joj se na vječnu ljubav.
Nedugo nakon toga, na službenoj proslavi rođendana kraljica Siegriedu pokazuje šest princeza, dajući mu do znanja da se treba oženiti jednom od njih. Princ to ne želi, jer razmišlja o Odetti, no onda se pojavljuju Rotbart i njegova kćer, Odilija, koja je zapravo negativna kopija bijelog labuda. Začaran, princ pleše s njom i povjeruje da je ona njegova istinska ljubav. Kad joj obeća da će je vječno voljeti, ona i nje otac razotkriju se i u trijumfu odlaze iz palače, jer je time princ poništio svoje obećanje dano Odetti.
Kraj ovog baleta u našem HNK-u drugačiji je nego drugdje. Obzirom da je ovu verziju postavio Derek Deane i kraj je drugačiji nego u izvorniku. Petipain balet završio je nesretno – jer je u trenutku kad je princ izjavio vječnu ljubav Odiliji, Odette zauvijek pretvorena u labuda. Zbog toga se par na kraju ubije skočivši u jezero. No Deane, čini se, voli sretnije završetke. “Svaki koreograf obično sam odlučuje koju će inačicu baleta unijeti u svoju predstavu. Ja sam odabrao smrt i sjedinjenje s druge strane života.” – kaže on (izvor: brošura HNK “Labuđe jezero”).

Princ Siegfried i Odilija/ Foto: brošura HNK

No, iako su sve karte rasprodane i publika je neprestanim pljeskom prekidala izvedbu (najjači pljesak dobio je, čini se, poznati “Pas de quatre” iz drugog čina, koji je doista ostavljao bez daha, a otplesale su ga Yuka Ebihara, Olja Jovanović-Zurovac, Pavla Mikolavčić i Petra Vargović) tehničkih pogrešaka jest bilo. Pojedini plesači su imali izrazito bučne skokove, što su posebno primijetili gledatelji na galeriji. Španjolski, napolitanski, mađarski ples i mazurka su jedan dio publike ostavili prilično ravnodušnima, iako su bili izvrsni. Autorici ovih redaka najviše se svidjelo ono što je prekrasno u ovom baletu, a to je da je on balet ansambla. Glavni plesači nisu proveli mnogo vremena plešući pas de deux dok ansambl gleda naokolo – suprotno, corps de ballet je bio izuzetno živ, jako točan (uz male greške) i nipošto nije bio kulisa, kako to nekada zna biti. Uz to, Erina Takahashi i Dmitrij Timofejev (Odetta/Odilija i princ Siegfried) jako su dobro otplesali svoje uloge, iako se kod oboje umor vidio već nakon drugog čina.

Španjolski ples/ Foto: brošura HNK


Labuđe jezero više se ne pleše, no u nastavku sezone čeka nas još jedno Petipaino remek djelo – Don Quixot.

Pas de quatre u izvođenju Boljšoj teatra

February 20, 2010 - Posted by | ballet show | , , , , , , , , ,

1 Comment »

  1. bilo je super…i ja sam gledala

    Comment by lina | February 21, 2010


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: